top of page
  • תמונת הסופר/תDaniella Amram

נשימות - תרגול פראניאמה

אם יש דבר אחד בעולם שמצליח להרגיע אותי זה לנשום. אבל לא סתם לנשום. לנשום עמוק. לנשום בצורה מודעת. לתרגל נשימה זה כמו לפתח שריר. הנשימה מתרחבת ככל שמתרגלים אותה. מנשימה לנשימה הריאות יותר נפתחות, הנחיריים מתנקים, והתודעה נעשית צלולה יותר, בהירה יותר. החושים מתחדדים והגוף נרגע.

ההשפעה של הנשימה על הגוף והנפש היא מיידית. אני נעזרת בתרגול נשימה בכל פעם שאני מרגישה סטרס, בלבול, כאב ראש או אפילו שיעול טורדני. גם כשאני מתרגלת מדיטציה אני מתחילה קודם כל בתרגול הנשימה.

מיקוד המחשבות באובייקט קבוע- במקרה זה הנשימות- מכניס אותי לפוקוס ומעלה את התדר שלי במיידית. אני מבטיחה לכם שאם תתרגלו נשימות ופראניאמה באופן קבוע, החיים שלכם ישתנו לטובה.



כיוון שיש לי הרבה מה לומר בנושא הנשימות, הרגשתי שנכון לחלק את הפוסט לשני חלקים. בחלק הראשון אדבר על מהי פראנה ועל הקשר בין תרגול יוגה ונשימות לשליטה בהכרה. בחלק השני נדבר תכלס- איך נושמים נכון. כמו כן נלמד שני תרגילי נשימה מעולם היוגה.

אז בואו נתחיל.


הפראנה היא האנרגיה החיונית הנמצאת בכל הדברים שיש בהם חיים. הפראנה היא צורה של אנרגיה שהנשמה משתמשת בה בגילוייה החומריים. זוהי האנרגיה- הכוח - המחייה את החומר. הפראנה נמצאת באוויר, אך היא אינה החמצן. היא נמצאת במזון, במים ובאור השמש, אך היא אינה ויטמין או אוויר. אלה הם רק אמצעים שבאמצעותם הפראנה נישאת.

אנו קולטים את הפראנה דרך המזון שאנו אוכלים, המים שאנו שותים והאוויר שאנו נושמים, היא ידועה גם כאנרגיה אוניברסלית, מתגלה ככוח המשיכה, כחשמל, כפעולות הגוף, כזרמי העצבים וכוח המחשבה.

הפראנה נקלטת דרך העור, הלשון, הריאות ובעיקר דרך האף, לכן כדאי לשאוף כאילו מריחים פרח. בנשימה רגילה או שטחית אנו ממצים את הפראנה רק במידה זעומה, אך כאשר אנו מתרכזים ומווסתים בצורה מודעת את הנשימה שלנו, אנו אוגרים יותר פראנה בגוף.

לפעמים קורה שאספקת הפראנה בגופינו נעה לחלק אחד, כשהיא עוזבת את החלק האחר ריק בחלקו. דבר זה מביא למחלות גוף ונפש שונות. על ידי נשימה מווסתת , הפראנה העודפת המצטברת בחלק אחד מועברת גם אל שאר החלקים, וכך נוצר איזון.


הוראות חשובות לאימון פראניאמה:


לא להתאמן כשחולים. לשמור על פנים רכות ורפויות תוך כדי הנשימה. כאשר מתרגלים יצירת נשימה- לא להגזים. ללמוד את גבול הכאב והמאמץ. לישון היטב. להימנע מאכילה מיותרת וממזון מעובד. מומלץ להיעזר במורה שסומכים עליו, אך אפשר לתרגל גם לבד.


שורשי המילה פראניאמה בסנסקריט הם פראנה, שפירושה "חיים" ואיאמה שפירושה "להרחיב". במלים פשוטות, הפראניאמה היא שליטה מודעת באנרגיה שמעניקה לנו חיים.

הפראניאמה נחשבת לכלי העיקרי להתפתחות עצמית ביוגה. היא מרגיעה רגשות כמו כעס וחרדה ומגדילה את החיוניות של הגוף והתודעה. ההתמקדות בתהליך היא כלי רגשי רב עוצמה להשגת בריאות, להפגת מתחים, לפתיחת הלב ולפיתוח מצבי תודעה גבוהים יותר. הנשימה משקיטה את המונולוג הבלתי פוסק של המוח. זוהי שפיות רגשית.




מחקרים מדעיים מאשרים כי נשימה אטית וקצבית ושליטה בתנועות הסרעפת מאיטה את קצב חילוף החומרים, מאזנת את רמת הסוכר בדם, מאיטה את קצב הלב, מפחיתה את המתח בשרירים, מפיגה עייפות וכאב, מגבירה את המרץ, את הבטחון העצמי ואת היציבות הנפשית.


שכנעתי אתכם?


הנשימה משמשת גם ראי של הגוף והתודעה. כאשר אני במתח- הנשימה קצרה ולא סדירה, כשאני רגועה- הנשימה קצבית וארוכה. במעקב אחר הנשימה שלנו ביכולתנו לדעת מה מתרחש בגופנו ובנפשנו.


בפוסט הבא אתאר את הוריאציות השונות לתרגול נשימה, וכך יהיו לכם כלים לאזן את הרגשות בכל עת ובכל מצב.


נמסטה



.

450 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
לוגו דניאלה.png
bottom of page